Tchouk, wat is het en wat kun je ermee. Een review van De Spelles!

De Tchouk: 

De Spelles staat voor leuke spellen waarbij iedereen meedoet en ook mee kan doen. Maar ook beschouwen we materialen die je kunt gebruiken in de gymles en daarbuiten. In deze review behandelen we de Tchouk. Een leuk en veelzijdig materiaal dat al een tijdje bekend is in de voetbalwereld, maar extra aandacht verdient, zeker in het basisonderwijs. We zullen uitleggen hoe het werkt en wat je ermee kunt doen.

Hoe werkt het:

Een Tchouk is een staande vierkant van metalen buizen waar binnenin draden van elastiek strak gespannen zijn. Als hier een bal in wordt gegooid, veert de bal met dezelfde snelheid weer terug. Als de bal in een hoek in de Tchouk wordt gegooid, verlaat de bal in dezelfde hoek de Tchouk naar de andere kant. Vanwege de goede vering heeft de Tchouk een geweldig effect op kinderen, jongeren en volwassenen. Terwijl ik de Tchouk neerzette, waren de eersten al aan het drommen om een bal erin te gooien. Hieronder zal ik een drietal ideeën beschrijven hoe een Tchouk in de gymles en daarbuiten ingezet kan worden.

Tjoekbal:

Dit spel speel je met twee teams over de gehele gymzaal. De twee Tjoeks worden aan weerszijde onder de basket geplaatst. Verder is het doel simpel: gooi de bal in de Tjoek, als een teamgenoot de bal vangt zonder dat hij eerst de grond heeft geraakt, dan heb je als team een punt verdiend. Wat dit spel zo interessant maakt, is dat je aan beide zijden kunt scoren. Daarbij geldt er nog een aantal afspraken: Je mag niet lopen met de bal, de bal moet overgespeeld worden en binnen het afgezette gebied rond de Tjoek mag niet gelopen worden. Hieronder een video van het spel:

Mikken en vangen:

Een Tchouk kan zeer effecten zijn in de gymles bij het onderdeel mikken en vangen. Hoe beter de bal in de Tchouk belandt, hoe beter deze weer terugkomt. De Tchouk geeft dus als het ware continu directe feedback. Varieer daarbij in afstand: gaat het beter, dan kun je verder van de Tchouk gaan staan.

Oefenen van tafels:

Tijdens de rekenlessen maken leerlingen gebruik van de Tchouk. Bijvoorbeeld bij het automatiseren van de tafels. Bij het inwerpen van de bal in de Tchouk wordt de som opgezegd, na de return en het vangen van de bal de uitkomst. Steeds vaker zijn we ervan bewust dat leerlingen ook leren wanneer ze tegelijkertijd actief bezig zijn.