De Spelles in 2017: van 0 naar 50.000+ en Jeugdjournaal

Jaaroverzicht 2017 De Spelles

Officieel kun je dit geen jaarverslag noemen: De Spelles bestaat immers nog maar negen maanden! Toch is 2017 voor mij en De Spelles een jaar geweest om niet snel te vergeten. Binnen negen maanden wist ik op sociale media meer dan 50.000+ volgers aan mijn kanalen te verbinden en sinds vier maanden is www.despelles.nl online gegaan. Daarnaast gingen verschillende spellen viral en ben ik te zien geweest in diverse media met als hoogtepunt het item in het Jeugdjournaal.

Sociale media:
In april, sinds de oprichting van De Spelles op Facebook, ben ik opgepikt door Gijs Hosman van Gymspiratie.nl(nu zijn we partners). Daarna is het snel gegaan. De groei op de volgende kanalen is enorm geweest: 
Facebook van 0 naar 56.000+ volgers
Instagram van 0 naar 700+ volgers
Youtube van 0 naar 500+ abonnees
Twitter van 0 naar 1000+ volgers

Geplaatste spellen op Facebook:
Van de geplaatste spellen hadden een bereik tussen de 100.000 en 1.000.000.  Cijfers die er niet om liegen: de behoefte aan leuke simpele spellen is groot. Toch wil ik een aantal spellen belichten, spellen die zeer veel zijn gedeeld en bekeken.
Mastermind: met 3.300.000 views en 6.500.000 mensen die het bericht gezien hebben is dit het beste spel van 2017. (en dan tel ik nog geeneens de cijfers van sites die je video downloaden en zelf plaatsen).
Doolhoftikkertje: met ruim 778.000 views en ruim 1.500.000 mensen die het bericht gezien hebben, behaalt doolhoftikkertje een goede tweede plek. 
Mattenrace : Met ruim 496.000 views en ruim 900.000 mensen die het bericht gezien hebben, behaalt mattenrace de derde plaats.

Website:
Ook de website, die sinds augustus 2017 online is (met hulp van Erik van de Meijs), is druk bezocht: ruim 210.000+ paginaweergaven hebben er plaatsgevonden. Ondertussen heb ik korte tijd 40 spellen geplaatst, allemaal uniek en met als doel: iedereen doet mee en iedereen kan meedoen. Ook werden enkele blogs goed bezocht. In de toekomst zal De Spelles meer aandacht gaan besteden aan de positieve aspecten van gymmen en sporten onder en na schooltijd.

Media:
Waar ik vooral trots op ben, is dat er veel aandacht is geweest vanuit de media. O.a. het AD Groene Hart, RTV Utrecht en het Jeugdjournaal hebben aandacht geschonken aan De Spelles. Hier werd zeer positief op gereageerd, wat resulteerde in een hoop nieuwe volgers voor De Spelles. Ook komend jaar komt De Spelles in het nieuws, bijvoorbeeld in het Nederlands Dagblad (18-1-2018) en in het onderwijsblad Juf&Meester.

Workshops:
Naar aanleiding van de positieve aandacht die De Spelles heeft gekregen, ga ik komend jaar workshops geven. In deze workshops speel ik de leukste spellen van De Spelles en ga ik aan de slag met de mindset van De Spelles. Ook willen steeds meer mensen weten wat het succes is van De Spelles en hoe De Spelles in zo’n korte tijd zo groot is geworden.

De Spelles is 2018:
Ook in 2018 gaat De Spelles door met het bedenken van leuke spellen. Dit zal ik ook in samenwerking doen met Gymspiratie.nl waarbij we gezamenlijk optrekken op leuke spellen te bedenken en uit te proberen. Binnenkort zal hiervan de eerste video online komen. Ook zal De Spelles nieuwe samenwerkingen aangaan.

Tot slot wens ik u allen een mooi 2018 toe met veel sportieve momenten.

Matthijs Jansen
Oprichter De Spelles