Code-tikkertje in de gymles

Code-tikkertje in de gymles!
Speel Code-tikkertje aan het begin van de gymles en je hebt meteen de smaak te pakken. Het doel is simpel: wie heeft als eerste zijn code gepakt, zonder daarbij getikt te worden.

Benodigdheden:
– Hoedjes (Groen, Geel, Wit, Rood, Blauw)
– Gekleurde papiertjes (Groen, Geel, Wit, Rood, Blauw)
– matjes

Beschrijving:
Bij Code-tikkertje worden de deelnemers verdeeld in groepjes, afhankelijk van de groepsgrootte. Elk groepjes legt bij zijn thuisbasis de zes gekleurde kaartjes op een willekeurige volgorde neer. In het midden van de zaal liggen allerlei gekleurde hoedjes. Als het startsein wordt gegeven, rennen de deelnemers één voor één naar het midden en proberen een gekleurd hoedje te pakken. Maar let op: deze moet wel corresponderen met de kleur van het kaartje wat bij hun thuisbasis links van hun ligt. Ligt er eerst een groen kaartje, dan moet er eerst een groen hoedje gepakt worden en bij de thuisbasis neergelegd worden.
De twee tikkers die zich in het veld bevinden, proberen dit te verhinderen. Word je getikt, dan ga je weer terug naar je thuisbasis, waar de volgende het weer mag proberen. Daarbij houden de tikkers goed in de gaten, wie bijna de zes gekleurde hoedjes heeft binnengehaald. Redden de tikkers het om één minuut lang ervoor te zorgen dat niemand zijn code kan pakken?

Veel spelplezier!

Wil je dat De Spelles jouw gymles een nieuwe impuls geeft, kijk dan op de site voor meer informatie.