De Spelles Jaarverslag 2018

De Spelles Jaarverslag 2018!
Na een succesvol 2017 is het ook dit jaar erg hard gegaan met de ontwikkelingen van De Spelles. Er werden veel nieuwe ideeën gedeeld, er werden inspirerende workshops gegeven in Nederland en België, het eerste eBook kwam uit én de eerste Sportdag in samenwerking met Sportivun werd georganiseerd. Kortom, een mooi jaar met veel inspiratie die stapsgewijs wordt herbeleefd en waar er vooruit wordt gekeken naar het nieuwe jaar!

De website
Sinds de lancering van de website september 2017 hebben 300.000+ mensen de website bezocht en zijn er 900.000 pagina’s bekeken. Opvallend is dat sinds de zomervakantie het gemiddeld aantal bezoeken per maand sterk is gegroeid. Steeds meer mensen weten de website van De Spelles dan ook te vinden. Ook is het mooi om te zien dat bijna uit alle landen van de wereld mensen de website hebben bezocht. Op de website staan nu meer dan 100 spellen en de komende tijd zullen er meer volgen. Daarnaast wordt de website steeds meer gevuld met blogs en reviews van sport- en spelmateriaal.

Social media
Ook op social media, waar het in eerste instantie allemaal begon, bleef het aantal volgers stijgen. Waar op Facebook nog steeds erg veel mensen volgen, vinden mensen via andere sociale media kanalen nu ook De Spelles, waarbij Instagram nu een stevigere plek inneemt. Het blijft gaaf om te zien hoe enthousiast mensen reageren op de spellen en anderen taggen.
Facebook van 50.000 naar 75.000 volgers
Instagram van 700 naar 5900 volgers
Twitter van 1000 naar 1950 volgers
Youtube van 500 naar 1.900 abonnees
Pinterest van 0 naar 1000 volgers
Nieuwsbrief van 0 naar 750 abonnees

Top 3 geplaatste spellen

Workshops
De ingezette weg heeft mij ook geïnspireerd om niet alleen via social media anderen te inspireren, maar ook via het geven van workshops. In Gouda, Utrecht, Sittard, Venray, Ieper en Brugge mocht ik dit jaar zo’n 300 leerkrachten / studenten inspireren en het verhaal achter De Spelles delen. De insteek van de workshops is dat de deelnemers middels een theorie en praktijk worden geënthousiasmeerd met leuke spellen die direct de volgende dag toegepast kunnen worden in de praktijk. De reacties die ik krijg zijn overweldigend! Voor het komende jaar staan nog meer workshops op de planning en zullen er velen geïnspireerd worden met leuke spellen.

Sportdagen met Sportivun
Dit jaar is De Spelles een samenwerking aangegaan met Sportivun, een onderneming van NBSS uit Baarn waar onlangs een mooi artikel van verscheen in het AD. In samenwerking met Arjen Hop en Ronald Pothuizen streven wij ernaar om meer kinderen te enthousiasmeren om te gaan bewegen, waarbij we goed kijken naar de interesses van het kind. Als resultaat organiseren wij sinds dit jaar sportdagen wanneer kinderen vrij zijn omdat er op de basisschool een studiedag plaatsvindt. De Spelles en Sportivun organiseren op deze dagen een mooie sportdag waarbij het gedachtegoed van beide partijen ‘plezier in bewegen’ wordt samengevoegd tot een inspirerende sportdag. De eerste sportdagen hebben al plaatsgevonden en in 2019 willen we dit reeds verder gaan uitbreiden.

Media
Ook dit jaar heeft De Spelles vanuit de media belangstelling gekregen. De Spelles in het nieuwsVooral het verhaal achter het succes van De Spelles wordt beschreven. Dit kwam mede sterk tot uitdrukking bij een radio-item van Omroep Flevoland waar vooral de website van De Spelles een impuls kreeg. Dit is zeker de moeite waard om te beluisteren.

Ebook
Waar we erg trots op zijn en waarmee een lang gekoesterde wens in vervulling is gegaan, is dat ik samen met Gijs Hosman sinds enkele maanden eenDe Spelles e-book eBook heb gelanceerd. En met succes: het is inmiddels al meer dan 100 keer besteld. In het eBook staan met een uitgebreide beschrijving 15 leuke spellen die direct gespeeld kunnen worden in de gymles. Je kunt dit dus als naslagwerk gebruiken. Het nieuwe eBook met allerlei leuke estafette-varianten komt begin januari uit, die als eerste aan abonnees van de nieuwsbrief wordt getoond. Snel daarna zal ook op de site van De Spelles het eBook besteld kunnen worden.

De Spelles in 2019
In 2019 blijft De Spelles in eerste instantie doorgaan met het delen van leuke spellen. Het is dan ook ontzettend gaaf om te zien, dat zoveel kinderen de spellen van De Spelles spelen in de gymles! Ik blijf mijn stinkende best doen om iedere week een nieuw spel te bedenken en te delen via social media.

Inspiratiedag
Daarnaast staan er alweer 8 workshops op de planning en hoop ik dat er nog meer zullen volgen! Ook zal op 12 januari de eerste inspiratiedag plaatsvinden. Tijdens deze dag zullen de deelnemers in eerste instantie overladen worden met leuke spellen, maar is er ook ruimte voor het ontwikkelen daarvan. Én besteden we aandacht aan hoe je leerlingen het beste kunt motiveren. Kortom, een mooie dag waar ik nu al met heel veel plezier naar uitkijk!

NOT-beurs
Verder zullen de sportdagen in 2019 de sportdagen steeds meer een plek gaan krijgen en worden nog meer kinderen bereikt met leuke spellen. Op de NOT-beurs, die van 22 t/m 26 januari in de Jaarbeurs in Utrecht gehouden wordt, gaan we er in ieder geval al meer over vertellen. Je bent van harte welkom bij onze stand! Daarnaast ben ik vereerd dat ik ook ben uitgenodigd om in de Bloggersstraat te vertellen over het succes van De Spelles.

Kortom, met veel passie en plezier zal ik het komende jaar menig inspiratie blijven delen en de website van De Spelles nog meer vullen met allerlei leuke spellen. Ik doe het met veel plezier en toewijding, waarbij het doel van plezier in bewegen bij kinderen centraal staat. Iets wat erg belangrijk is, juist in deze tijd van digitalisering!

Met sportieve groet,

Matthijs Jansen